donderdag 7 februari 2008

Week 28/01/08 – 03/02/08

Allereerst zou ik iedereen willen bedanken die een bijdrage heeft geleverd voor de aankoop van zes metalen kasten voor de school van Biron-Bobo. Familie, vrienden en sympathisanten hebben massaal gereageerd, in die mate zelfs dat er nu voldoende geld is om ook de herstelling van de waterpomp van de school te betalen. Hartelijk dank hiervoor! Bovendien is er nog goed nieuws voor deze school, want Afrant is bereid om de kosten voor de herstelling van de twee lekkende daken op zich te nemen.

Innocent Mossé met het proefmodel dat hij gemaakt heeft

Ondertussen is het geld hier veilig en wel gearriveerd en heb ik reeds een eerste proefmodel-kast door de lasser Innocent Mossé laten maken. Het proefmodel is nu afgewerkt en op fouten gecontroleerd. Aangezien er geen fouten werden vastgesteld of wijzigingen moeten worden aangebracht, heb ik het licht op groen gezet voor de vervaardiging van de vijf overige kasten. Verder is ook de waterpomp van de school hersteld en zal ik volgende week woensdag in de school ‘plechtig’ de factuur gaan betalen in het bijzijn van het oudercomité.

Het proefmodel

Het eerste project is nog niet afgewerkt of ik ben al volop bezig met de voorbereidingen van een tweede. Al vanaf het begin van mijn verblijf hier in Nouna heb ik goesting om een lasproject uit de grond te stampen voor jongeren die bij gebrek aan financiële middelen niet naar school kunnen gaan. Dit project was de laatste tijd echter een beetje op de achtergrond geraakt bij afwezigheid van één van mijn twee partners René die volop bezig is met een project van Afrant in het dorp Saborokui. Door omstandigheden is het lasproject terug op het voorplan gekomen en is het nu momenteel in volle ontwikkeling.

Innocent Mossé aan het werk met Ousmane en Donald.

Wat zal dit lasproject inhouden? Na een carrière van 16 jaar als professionele en leidinggevende lasser in een bedrijf is Innocent Mossé als zelfstandige beginnen werken. Sinds 1991 houdt hij zich echter ook bezig met de begeleiding en vorming van jongeren bij het aanleren van het beroep van lasser. Door gebrek aan middelen gebeurt dit spijtig genoeg niet in de meest ideale omstandigheden, dwz het atelier waarover de heer Mossé nu beschikt is te klein en er ontbreken essentiële werktuigen (zoals vb. een boormachine en een slijpmolen) voor een degelijke vorming. Zoals gewoonlijk hier in Burkina Faso moet men zich behelpen met wat men heeft.


Innocent Mossé aan het werk met Donald en Ousmane.


Innocent Mossé aan het werk in zijn atelier.

Om dit initiatief aan te moedigen en de vorming een solide basis te geven, gaan we in Nouna een nieuw atelier bouwen en voorzien van de meest essentiële uitrusting. Op een perceel van in totaal 18m² x 6,5m² zullen we een overdekte werkruimte inrichten, hierin inbegrepen twee kleine stenen gebouwtjes van 3,5m² x 4,5m² die enerzijds zullen dienen als opslagplaats voor de machines en anderzijds als bureau-magazijn.

De locatie voor het nieuwe lasatelier (de grote boom in het midden en al het groen zal verwijderd worden)

Gezien mijn persoonlijk engagement in dit lasproject staat het dan ook al vast dat ik, na mijn terugkeer naar België in juli, in de maand september terug naar Burkina Faso zal gaan om dit project op te volgen en ook zelf de jongeren zal begeleiden met wiskunde en het tekenen van plannen. De kosten voor dit dossier komen neer op een bedrag van 6000 € en de voorzitter van Afrant heeft mij gezegd dat ik al kan rekenen op 5000 € van de zijde van Afrant. Er resten mij nog een 1000 € die ik moet zien te vinden. Bij deze zou ik dan ook aan alle mensen die dit project de moeite waard vinden, een oproep willen doen om een bedrag naar eigen keuze over te schrijven op het rekeningnummer van Afrant: 001-4353803-34 met de vermelding ‘Jonas Maas lasproject Nouna’. Alvast hartelijk dank!

De locatie voor het nieuwe lasatelier (de grote boom in het midden en al het groen zal verwijderd worden)

Zaterdag breng ik, zoals gewoonlijk, een bezoek aan onze werf in Goni, maar nu in het gezelschap van de technische controleur die door Ocades is aangesteld, Salif Toe. We stellen tot onze grote vreugde vast dat er maar liefst 43 personen van de lokale bevolking op de werf aanwezig zijn. Wat een verschil met vorige week! De vergadering die abbé Bernard afgelopen vrijdag heeft samengeroepen, werpt dan ook zijn vruchten af. Op deze vergadering hebben de inwoners van Goni kunnen ventileren wat hen weerhoudt om vlot mee te werken op de werf. Tevens is er beslist tot het aanstellen van een beheerscomité dat elke dag op de werf gaat controleren hoeveel mensen er van de groep die voor die dag op de planning staat, aanwezig zijn. Wanneer er onvoldoende mensen aanwezig zijn, zullen er achteraf (financiële) sancties volgen.

De bewoners helpen bij het bevochtigen van de betonnen palen.


Vier woningen voor leerkrachten op een rij op de werf van Goni

Geen opmerkingen: