dinsdag 20 november 2007

Week 12/11/07 – 19/11/07


Leraars in een kring

Woensdag was het de naamdag van Sidoine en ’s avonds heeft Sidoine een aantal collega’s van het CFP uitgenodigd om bij hem een pint te komen pakken. Er is slechts één gespreksonderwerp van de avond: de staking van de leerlingen in de opleiding BEP Eléctrique op het CFP, een tweejarige opleiding (komt bij ons overeen met een vijfde en zesde middelbaar) om een Brevet d’Etude Professionnelle te behalen. Vorig jaar heeft de directeur van het CFP inderhaast deze opleiding in het leven geroepen tegen het advies van alle leraren in.

Simon en Salif

Sidoine geeft les in de richting BEP en heeft enerzijds moeten vaststellen dat de kennis van de leerlingen die nu in het tweede jaar van de opleiding zitten, ver ondermaats is en dat anderzijds het CFP niet over de middelen en het materiaal beschikt om deze opleiding te organiseren. Men vraagt zich af wat de directeur bezield heeft, maar vast staat dat aan de opleiding een serieus prijskaartje vasthangt, zo’n 150 000 CFA of 225 € per jaar per leerling.

Sidoine, Honoré en Fredo

Op dit moment ontbreken er in het tweede jaar, het jaar waarin de examens voor het Brevet dienen afgelegd te worden, nog vier leerkrachten. De leerlingen nemen dit niet en hebben besloten twee dagen in staking te gaan. Tegelijk hebben ze ermee gedreigd heel de school in staking te doen gaan, maar of het zo ver zal komen is nog de vraag. De directeur die tegelijk ook directeur van het klein seminarie is, wordt beschouwd als een autoritair man waarmee het moeilijk samenwerken is. Zijn capaciteit om een school te leiden, wordt echter sterk door zijn leraars in twijfel getrokken. Een van de dagen volgt een vergadering tussen de directeur, de oudervereniging en de leerlingen. Laat ons hopen dat deze crisis via onderling overleg kan opgelost worden.

Agé en Etienne

Donderdag heb ik heel de dag in een cybercafé in Dedougou doorgebracht om mijn blog in orde te brengen. Het internetcafé in Nouna ligt nu al zowat twee maanden plat en ik wil de internetverbinding van Ocades in Nouna ook niet te veel gebruiken. Anders zou zich dat wel eens tegen mij kunnen keren. Ik wil alleszins vermijden dat de medewerkers van Ocades gaan morren. Op weg naar Dedougou ben ik nog even bij de lagere school van Biron gestopt om de directeur een goeiedag te zeggen. De internetverbinding in het cybercafé is nog trager dan die van Ocades, maar in Dedougou valt de stroom tenminste niet uit.

De baksteenspecie wordt in de mal geschept.

Zaterdagvoormiddag hebben mijn leerlingen van het eerste en tweede jaar metsen praktijkles en ik besluit hen wat te gaan aanmoedigen…

De mal wordt weggenomen.


De ijzers voor het beton worden geplooid.


De baksteenmengeling wordt klaargemaakt.


Bakstenen fabriceren, ook vrouwenwerk!


Ja, daar komt ie...


maar helaas!


Het terrein wordt klaargemaakt.


Dit zijn geen doetjes!

1 opmerking:

Wouter zei

Hey Jonas,

Veel groeten vanuit Leest! Ik volg via je blog regelmatig je avonturen, en ik vind dat een heel leuke manier om toch nog wat contact te houden. Maar kwestie van het geen eenrichtingsverkeer te laten blijven, reageer ik hierbij ook maar even via je blog zelf. Zo wordt het nog wat interactiever en dat is voor jou misschien ook wel interessant :-)

Twee vraagjes: 1/ Blijf je nog lang in Afrika - of kom je misschien voor de eindejaarsperiode even terug naar België? en 2/ Kan je je adres daar nog eens doorgeven aub?

Hier gaat alles goed: de verbouwingen vorderen goed, het zwaarste werk is achter de rug en het gedeelte wat nog moet komen is voornamelijk afwerking. Daar gaat nog wel wat tijd in kruipen, maar de structurele aanpassingen zijn in ieder geval toch al achter de rug.
Ook met Helena gaat alles goed - ik hoop dat je mijn mailtje van een tijdje geleden goed ontvangen hebt, waarin ik je vertelde dat we papa en mama gaan worden, begin april. Na een beetje een lastig begin (Helena was heel misselijk en kon bijna niets eten) lijkt alles nu wat gemakkelijker te verlopen. Daarstraks hebben we nog een echografie gehad, en alles lijkt er goed uit te zien - de kleine had zelfs zijn duim naar ons opgestoken! We zullen dat dus maar interpreteren als een teken dat alles goed gaat met hem of haar... :-)

Groetjes, ook van Helena, en tot ziens/mails,

Wouter